Na poli online podnikání se pořád něco děje. Některé praktiky, které před pěti lety platily už přestávají platit, trh je čím dál nahuštěnější a je třeba o něj více bojovat. Jak se prosadit mezi obrovskou konkurencí, jak se odlišit a do čeho investovat, aby můj e-shop vydělával, prosperoval a živil mě?
Každoroční klišé - jsme stále více mobilní
Na českém trhu je stále ještě více než 45 % e-shopů, které nemají mobilní nebo responzivní e-shop. Přitom už více než polovina návštěv e-shopů je dle české statistiky z mobilních zařízení. Zákazník si zboží na mobilu nejen vybírá a prohlíží, ale v poslední době i častěji rovnou nakupuje.
Že ještě nemáte e-shop připravený pro mobilní zařízení? Elasti.cr je responzivní a přizpůsobí se všem a všemu. Zašlete nám nezávaznou poptávku.
Rychle zaplatit, rychle převzít
Zákazníci si už v dnešní době zvykají na online platby. Placení kartou nebo rychlým převodem z účtu už pro ně není tabu a bariéra, kterou by byly neochotní překonávat. Není tedy divu, že online platby začínají převládat nad těmi standardními, jako jsou dobírka nebo platba hotově na pobočce.
Přidejte mezi své standardní platební metody i platbu přes platební bránu GoPay
No a když už zákazník pohotově platí, tak také očekává, že zboží rychle obdrží. Rychlost doručení se ve velké konkurenci tedy stávám velmi důležitým faktorem. Úspěšné e-shopy investují do logistiky, aby zákazník dostal zboží co nejdříve.
Širší spektrum metod doručení pokryje širší spektrum zákazníků
Ne každý má prostor a chuť docházet na poštu nebo na pobočku. Zákazníci očekávají větší výběr, denně mohou chodit kolem bezpočtu odběrných míst, vyhledávají nejdostupnější nebo nejrychlejší variantu. Na českém trhu je celá řada dopravců a služeb s výdejními místy.
Zvažte přidání odběrných míst jako je DPD ParcelShop, Úloženka nebo Zásilkovna a rozšiřte svoji distribuci o stovky nových výdejních míst.
Propojuje se online a offline prodej
Majitelé e-shopů už nezůstávají jen ve virtuálním světě a naopak. Důležitost kamenných prodejen a jejich oblíbenost vzrůstá a jde ruku v ruce se službami, které daný obchod nabízí. Zákazník si může zboží osahat, vyzkoušet, nechat si nainstalovat, smontovat, nastěhovat, pravidelně servisovat a dokupovat vybavení. Kamenný obchod se tak stává dalším zajímavým kanálem pro generování vedlejších příjmu, podporuje marketing a věrnost zákazníků.
Váš kamenný obchod nabízí pouze omezené množství vašeho celého sortimentu? Nainstalujte do prodejny dotykový panel s virtuálním obchodem a nabídněte zákazníkům vše, co máte v sortimentu. Společně i s foto a video materiálem.
Buduje se vztah se zákazníkem
Náš zákazník, náš pán. Známá slova, která stále křičí pravdu do světa. Zákazník má rád, když se o něj e-shop zajímá, když je na něj milý, a když mu dá občas něco “zadarmo”. Posílejte e-maily, které mají smysl. Nabídka zlevněného zboží, zasílaná každý týden celému mému kontakt listu, nikoho moc neohromí a nejspíše končí ve spamech.
Zákazníci jsou různí, mají různé potřeby, různé zájmy a různé způsoby nakupování. Proto úspěšné e-shopy segmentují obchodní sdělení, posílají relevantní nabídku zboží vzhledem k předchozí aktivitě zákazníka na, zasílají i neprodejní obsah jako jsou rady a návody a oslovují zákazníky jménem.
Posílejte svým zákazníkům rady a návody nebo blahopřání k svátku se slevou na příští nákup. S naším e-mailingovým nástrojem to zvládnete hravě.
Personalizuje se
Nejen v e-mailové komunikaci lze hledat znaky personalizace. I samotný e-shop se přizpůsobuje “chutím” zákazníků. E-shopy, které protláčejí ve výpisech zboží na základě toho, co zákazník dříve hledal či nakupoval, jsou čím dál běžnější. Internetový obchod se dostává více do role obchodníka, blíže ke svému zákazníkovi, kdy mu dokáže doporučovat a nabízet zboží, které opravdu hledá. Tento trend do ČR teprve probublává ale všechny statistiky nasvědčují tomu, že nabídky na míru zákazníkům budeme vídat častěji.
Obsah je král i na e-shopech
Že je internetový obchod pouze o nabídce zboží? Ale kdeže. Nejeden teoretik ví, že obsah umí pěkně zatotočit s viditelností ve vyhledavačích nebo i konverzemi. Dobře popsaný produkt, který prodává zážitek nebo emoce z jeho používání, dokáže prodat mnohem více než tabulka s parametry. Oblíbené jsou videorecenze nebo vlastní autentické fotografie produktů, a to i třeba zaslané přímo od zákazníků.
K rychlejší práci s popisováním produktů používejte šablony s předgenerovanými poli, vkládejte multimediální obsah pomocí WYSIWYG editoru nebo automaticky zobrazujte vázaný obsah na základě pravidel pro vybrané kategorie nebo výrobce.
Rady, návody nebo diskuze přivádějí na e-shop nové návštěvníky, kteří se pro čerstvé a unikátní informace rádi vracejí a časem se z nich stávají pravidelní zákazníci.
Elasti.cr má zabudovaný pohodlný CMS systém na tvorbu obsahu. Blog a poradnu s ním vytvoříte už v jeho základu.
Tah na konverze
Dobře optimalizované názvy a popisy kategorií i zboží, s promyšleným obsahem klíčových slov posilují pozici stránek e-shopu v online vyhledávačích. Když už ale zákazníka na e-shopu máme, jak ho dovedeme až k úspěšnému nákupu? Těch faktorů je celá řada a proto si dnes spousta e-shopů najímá UX specialisty, kteří pomáhají ladit struktury, funkce a cestu uživatele k nákupu tak, aby byl nákupní proces pro zákazníka co nejpohodlnější a třeba i zážitkový a tím pádem vedl k vyšším konverzím. Ruku v ruce s tím jdou i další metodiky jako testování a analýza výkonu e-shopu, marketingové strategie a další.
Metody k dosažení vyšších konverzí jsou pro různé e-shopy různé a její vypracování si žádá práci byznys analytika, UX designéra i dalších specialistů. Kolik taková práce stojí?