Strohá definice e-mail marketingu by klidně mohla znít jako: "Hromadné rozesílání komerčních i nekomerčních zpráv různým příjemcům, kteří nám k tomu dali obchodní souhlas." E-mail marketing však není o počtu získaných e-mailových adres, ani o tom, že pošlete týdně 10 prodejních nabídek a už vůbec k němu nemůžeme přistupovat třeba jako k Facebooku. Dnes naťukneme jak nad e-mail marketingem přemýšlet, k čemu slouží a jaké jsou jeho hlavní výhody.
Poslat e-mail je jako někomu bušit na dveře
Na začátek je dobré si uvědomit, že je to právě e-mail, který má asi nejblíže k osobní komunikaci. Zamyslete se. E-mail v dnešní době používá skoro každý, a to denně. Získáním e-mailové adresy dostáváte možnost sdělit uživateli cokoliv chcete, přímo do jeho osobní schránky. Je dobré mít na paměti, že za e-mailovou adresou se nachází skutečný člověk, se svými zájmy, názory a potřebami.
E-mailová adresa nemá daleko k adrese bydliště. A stejně jako byste každý den na souseda nezvonili a nesnažili se mu něco prodat, to samé platí pro e-mailovou komunikaci. Zákazník se pokaždé, když mu příjde e-mail, může buďto zaradovat a otevřít mu pomyslné dveře a nebo se rozhnodnout vás ignorovat.
E-mail marketingem byste proto měli předevšim řešit problémy konkrétních lidí (ano, někdy je to skutečně koupě produktu).
Co tedy správný e-mail marketing dělá?
- Přitahuje správného zákazníka a získavá od něj kontakt
- Buduje pozitivní vztah, důvěru a pečuje o zákazníka
- Připomíná naší značku. To, že existujeme
- Dodává užitečný a hodnotný obsah
- Řeší problémy zákazníka
- Prodává
Není e-mail starý? Není lepší Facebook nebo PPC reklama?
E-mail rozhodně zastaralý není. Aktivních e-mailových adres je na světě přes 3,5 miliardy. E-mailem komunikujeme pořád, každý den si kontrolujeme příchozí e-maily, odepisujeme, reagujeme. I v dnešní době je celosvětově nejvyuživanějším marketingovým kanálem. To neznamená, že ostatní nástroje jsou špatné. Každý z nástroju však plní různé cíle.
Pokud se podíváme na Facebook, není dobré jej s e-mailem porovnávat, protože e-mail a Facebook (stejně jako PPC a další) by se měly vzájemně podporovat a doplňovat.
Facebook je sociální síť a a svému účelu slouží bravůrně - spojuje, komunikuje a baví. Obecně funguje spíše zábavnější, uvolněnější a líbivější obsah. Slouží k rychlé komunikaci, upoutání pozornosti a tvorby dobré image. Nicméně váš obsah se na Facebooku oproti e-mailu nebo webu ztratí poměrně rychle, není osobní a proto třeba pro získání a udržení nového zákazníka není nejvhodnější.
Zlaté pravidlo tedy zní
Všechny kanály by měly spolupracovat, nikoli se přít o pozornost. V praxi to může vypadat tak, že díky PPC reklamě vás objeví nový zákazník ve vyhledávači. Pokud se zadaří, zanechá vám na sebe e-mailovou adresu (objednávka, odběr newsletteru, e-book, konzultace...). V e-mailu ho poté můžete (mimojiné) vyzvat k tomu, aby vás sledoval na sociálních sítích.
Jaké jsou tedy hlavní výhody e-mail marketingu?
Je levný
Oproti jiným online kanálům a placeným reklamám či třeba tištěným letákům je e-mail marketing značně hospodárnější. Mnohdy stačí vytvořit jednotnou šablonu, kterou budete vyplňovat. Prakticky vás poté e-mail marketing stojí jen váš čas a usílí posílat e-maily, které zajmou a trefí se konkrétnímu zákazníkovi do noty.
Je rychlý
Jedním klikem dostáváte možnost předat své sdělení desítkám, stovkám či tisícům adresátů. Okamžitě předáte informaci zákazníkovi a ten může ihned obratem reagovat. Odezva na jednotlivé kampaňě je také vcelku rychlá, zpravidla lidé na e-mail reagují do 3 dnů od přijetí.
Je dobře meřitelný
U všech kampaní ve všech marketingových kanálech toho můžeme vyhodnocovat spoustu. U e-mailingu by nás v základu měla zajímat například míra otevření e-mailů, míra prokliku na odkaz, případně procento konverze z kampaňě či počet odhlášených e-mailů. Z odhlášení z newsletteru si nemusíme dělat velkou hlavu, na pozoru bychom nicméně měli být, pokud odhlášení přesáhne 2% z odeslaných e-mailů. Možnost se bezplatně odhlásit z e-mailu je daná zákonem.
Je osobní a pohodlný pro obě strany
Jestli si máte z článku něco odnést, tak to, že e-mail je velmi osobní forma komunikace. Myslete na to, že za e-mailovou adresou se skrývá skutečný individuální člověk. Zároveň až 74% zákazníků úvadí, že pro obchodní sdělení preferuje právě e-mail. Pro zákazníka je tato forma komunikace pohodlná, často se klikem na jeden odkaz v e-mailu dostane právě tam, kam potřebuje.
Chcete si připravit strategii na míru aneb jak na efektivní e-mail marketing?
V dalším díle si povíme spoustu rad, tipů a triků jak tvořit dobré, zábavné a poutavé e-maily. Zmíníme však i věci, kterými i ten nejlepší e-mail zaručeně zkazíte.
Za tým Elasticr
Martin Prokeš