Máme v hlavě nákupní tlačítko? Funguje zelené lépe než červené? Rozhodujete se při nákupu nevědomě nebo racionálně? A jaké procesy v mozku během nákupu a sledování reklamy probíhají? Přesně těmto otázkám se na nedávném Markethink Day, první vysočinské celodenní konferenci o marketingu, kterou jsme organizovali v našem Hubbr Coworkingu, věnoval ve své přednášce náš CEO Honza Prokeš. Záznam přednášky, prezentace a bonusy najdete v článku.
O Honzovi
Honza už má v e-commerce něco za sebou. Svého prvního Karla si na Atari rozchodil už na základce, první aplikaci naprogramoval v 16, to ještě nebyl ani internet. Aktivně se e-commerce věnuje necelých 15 let. V Elasticr začínal jako programátor, postupně se vypracoval na team leadera vývojářského týmu, až nakonec vzal celý projekt Elasticr pod svá křídla. Dnes už se věnuje převážně obchodu a byznys konzultacím. A když zrovna není v práci, neopravuje svůj starý mlýn, tak ho baví studovat témata marketingu a lidského chování do hloubky.
Proč si vybral pro svou přednášku právě téma neuromarketingu?
Přednáška je do jisté míry inspirována známým TEDx Talkem: Is There a Buy Button Inside the Brain? To, jak vypadá dobrý text, banner, marketing, jaké jsou zásady UX, product designu a tak dále, můžeme slyšet na každé druhé konferenci. Best practices jsou zkrátka vesměs známé. Zajímalo mě však, co se děje doopravdy. A zda všechno, co se říká, je doopravdy pravda. Chtěl jsem jít zkrátka do hloubky. Proto jsem začal studovat principy neuromarketingu a behaviorální ekonomie.
Proč některé marketingové taktiky zkrátka univerzálně fungují? Proč je některá kampaň daleko úspěšnější než druhá? Proč některá vyvolá emoce a jiná nikoli? Co o tom rozhoduje? Co se děje u nás v mozku a co všechno na náš mozek během nákupu a konzumování marketingu působí? Chtěl jsem posluchačům přiblížit to, že i když si myslí, že se často rozhodují vědomě a racionálně, podle toho co ví věda o mozku a neuromarketingu, často tomu tak není. Proto jsem vytvořil svoji verzi přednášky s názvem "Máme v hlavě nákupní tlačítko?"
Neuromarketing v kostce
Sloučením několika definic bychom mohli říct, že se jedná o aplikování metod neurovědy na oblast reklamy, snažící se vysvětlit nevědomé pohnutky jednání spotřebitele, které jsou zásadní při rozhodování o nákupu. Cílem použití neuromarketingu je samozřejmě zvýšení efektivity marketingové komunikace pomocí optimalizace samotného výrobku, jeho umístění, ceny i reklamy.
Proč by ale měl být lepší než dosavadní techniky výzkumu, tedy dotazování, hloubkové rozhovory či experimenty? Je třeba vycházet z toho, že namísto vědomých úvah (které je spotřebitel schopný popsat) jsou jeho rozhodnutí ovlivněna spíše nevědomými procesy, intuitivním rozhodováním a emotivním vyhodnocováním, což odhalí jedině zkoumání mozkové aktivity. Zdroj: Markething.cz - Neuromarketing v kostce: Co vše potřebujete vědět?
Záznam přednášky a materiály