Pickování zboží: Klíč k rychlé a bezchybné expedici

6 min.
  • O nás
  • Blog
  • Pickování zboží: Klíč k rychlé a bezchybné expedici

Správně nastavený proces pickování zboží je jako dobře seřízený stroj – když běží hladce, všechno jde jako po másle. Když se ale zasekne, začínají se nabalovat problémy. 

Ať už jde o ztracený čas při hledání produktů, zvýšené náklady na práci, chyby či zpožděné objednávky. A nakonci je výsledek pokaždé stejný: naštvaný zákazník. 

Proto se od určité velikosti skladu vyplatí věnovat pickovací strategii pozornost a nevyskladňovat zboží úplně náhodně.

V kostce: Co je pickování zboží do objednávek

Zjednodušeně řečeno jde o to, jakým způsobem vybíráte zboží ze skladu. Zahrnuje vyhledání produktů uvedených v objednávce zákazníka a jejich přípravu k zabalení a odeslání.

"To dává smysl. A co je tedy na tom?" 

Tato zjednodušující úvaha po jasné definici pickingu do hlavy naskočí téměř každému. 

Nicméně opak je pravdou. 

To, jakým způsobem vychystáváte zboží z vašeho skladu je možná jedno z nejzásadnějších rozhodnutí, které při řešení skladových procesů učiníte

I malý chaos v tomto procesu může vést k velkým ztrátám. 

A naopak – dobře promyšlená strategie pickování vám může ušetřit spoustu času, peněz a nervů.

4 důvody proč pickování zboží ve skladu nepodceňovat

Ušetříte spoustu času skladníkům

Představte si, že jste v supermarketu – když jdete pro kmín a víte, kde je regál s kořením, neztrácíte čas blouděním po celém obchodě. 

A stejně to mají vaši skladníci. Pokud mají jasnou cestu k zboží (a k ruce WMS systém, který je vede a kryje jim záda), tak:

  • nebloudí a pickují zboží rychle
  • jsou efektivní a neplýtvají časem a penězi
  • a nedělají zbytečné chyby...

Jde o jednoduchou matiku: čím méně času strávíte "houbařením" po skladu, tím více objednávek zvládnete odbavit.

Snížíte chyby v expedici a počet vratek

Chyby v objednávkách jsou noční můrou každého e-shopaře. 

Hloupý přehmat při vyskladňování zboží znamená reklamace, vrácené zboží a naštvané zákazníky na druhé straně telefonu.

Pokud nastavíte proces pickování zboží správně a skladníci mají jasně dané kroky, co a kde vybrat, riziko (lidské) chyby snížíte na minimum.

Prokazatelné zvýšíte efektivitu skladníků

Kdo byl někdy ve skladu tak ví, že často připomíná křižovatku v dopravní špičce. Pokud má každý své místo a pohybuje se podle pravidel, všechno funguje hladce. 

Pokud ale skladníci bloudí mezi regály nebo si navzájem překážejí a vyskladňují náhodně, vznikají prostoje a skluz. 

Správně zvolený způsob vychystávání zboží a pár pravidel vás může zbytečného chaosu, kdy Franta neví, co dělá Pepa, z drtivé většiny zbavit.

Na konci všeho bude spokojený/naštvaný zákazník

Spokojenost zákazníka je alfa omega každého e-shopu. 

A co potěší toho vašeho ze všeho nejvíce? Když dostane svoji objednávku včas a bez chyb.

Spokojený zákazník má mnohem větší tendenci se vrátit nebo vás vychválit třeba v recenzi. A to je pro vás ten nejlepší marketing. 

Naopak naštvaný zákazník vás rád “rozmázne” třeba na Heurece hezky veřejně.

5 nejúčinějších principů pro pickování zboží

Pickování objednávek není jen o tom „vzít a jít.“  Existuje několik osvědčených způsobů, jak přistoupit k vychystávání objednávek. 

A každá strategie má své výhody i nevýhody a univerzální lék neexistuje. To, jak byste měli pickovat objednávky vy, ovlivňuje například:

  • jak velké máte sklady, případně kolik skladů máte
  • zda prodáváte B2C, B2B či kombinovaně
  • jaký typ zboží prodáváte
  • kolik objednávek denně potřebujete zpracovat
  • jak rychle je třeba zboží doručit (tričko do 2. dne vs pohovku do 3 týdnů)
  • jaký je zvyk na vašem trhu či u konkurence
  • na co jsou zvyklí vaši zákazníci
  • kolik máte k dispozici lidí (skladníků)
  • v neposlední řadě i finanční rozpočet (na koleni vs malý jednoduchý systém vs plnohodnotné WMS)

Pojďme se podívat na ty nejčastější pickovací strategie a jejich využití (nejen) v e-shopovém skladu.
 

1. Vychystávání po 1 objednávce (Single order picking)

Skladník pickuje zboží vždy pro 1 konkrétní objednávku. Tu zpracuje od začátku do konce. Zboží najde, vyskladní, zabalí a připraví k expedici. 

Jde o nejběžnější (a nejjednoduší) způsob vychystávání zboží.

Kde ji použít a kde naopak pokulhává:

  • ✅ Naprosto ideální pro menší sklady a e-shopy s menším počtem objednávek. 
  • ✅ Hodí se také pokud máte jednoduchý sortiment či menší počet SKU v jedné objednávce.
  • ❌ Pokud začnete růst, pickování po jedné objednávce rychle ztratí na efektivitě. 
  • ❌ Nejde o nejlepší způsob v poměru cena:výkon:rychlost
     

2. Pro několik objednávek najednou (Batch picking)

Místo toho, aby skladník zpracovával každou objednávku zvlášť, sbírá zboží pro několik objednávek najednou (ale vždy po jednom SKU).

Například 3 názorné objednávky na vizualizaci níže by WMS spojilo do jedné cesty a picker by tak připravil všechny 3 objednávky a všechny SKU při jedné cestě.

Kde ji použít a kde naopak pokulhává

  • ✅ Mnohem efektivnější po e-shopy s větším počtem objednávek, ale menším počtem SKU
  • ✅ Pokud se produkty v objednávkách často opakují jde o ideální řešení
  • ✅ Picker "se vydá na cestu" jen jednou a nabere dané SKU rovnou do několika objednávek.
  • ❌ Vyžaduje organizaci a WMS, které objednávky "zgroupuje" a dá skladníkovi jasné pokyny. 
  • ❌ Pokud není workflow striktní, tak větší náchylnost k chybě (skladník pracuje na X objednávkách najednou)
     

3. Zhlukování více zboží do více objednávek (Cluster picking)

Český překlad je mírně krkolomný, ale cluster picking je vlastně batch picking (viz výše) dotažený do dokonalosti. 

Skladník zpravidla putuje po skladě s vozíkem, na něm má několik přepravek. 

Každá přepravka je jedna objednávka a skladník a pickuje několik SKU pro několik objednávek najednou.

Jedná se o velmi populární způsob pickování většiny úspěšných a středně velkých e-shopů.

Kde využít a kde naopak pokulhává

  • ✅ Klade důraz na rychlou a efektivní expedici v pestrém sortimentu
  • ✅ Skvělá pro sklady s velkým objemem malých a středně velkých objednávek (takže většina) 
  • ✅ Skladník pickuje klidně desítky různých produktů do několika přepravek/objednávek. Vše během jedné cesty
  • ❌ Je potřeba WMS systém, který skladníka vede a hlídá. Má totiž jinak obrovskou náchylnost k chybě.
     

4. Pickování zboží podle zóny ve skladu (Zone picking)

Sklad je rozdělený na zóny a každý skladník pickuje PRÁVĚ ve své jedné zóně. 

Zboží prochází skladem po „štafetě“ – z jednotlivých zón až do finální zóny k expedici.

Pokud máte na den 25 objednávek a produkt A je v 10 z nich, picker vypickuje všech 10 produktů pro všechny objednávky ze své zóny a připraví je do konsodilační zóny k expedici.

Kde použít a kde naopak pokulhává

  • ✅ Vhodné pro větší byznysy, s velkým skladem a různorodým sortimentem. 
  • ✅ Každý skladník se specializuje na svou oblast a neběhá po celém skladu > zvýšení efektivity
  • ❌ Je náročná na koordinaci a neustálé plánování, objednávky musí plynule procházet mezi zónami
  • ❌ Jinak může dojít k prostojům a chybám při předávání zboží a zablokování toku zboží skrz zóny
     

5. Pickování zboží ve vlnách (Wave picking)

Pickování se dělá ve vlnách dle určitých kritérií, jako je třeba čas expedice nebo typ objednávek. 

Skladníci vybírají všechny produkty pro všechny objednávky najednou (ve vlně) a následně zboží umisťují do "konsolidační zóny".

Jakmile je vše napickováno, může začít hromadná expedice. 

Kde ji použít a kde naopak pokulhává

  • ✅ Nejlépe funguje ve skladech, které zpracovávají spoustu objednávek denně.
  • ✅ Dobré plánování dle situace - např. dle objemu objednávek či podle časových oken pro expedici
  • ❌ Náročná na plánování a řízení - samozřejmostí je WMS systém, který plánuje a navrhuje trasy pro pickování
  • ❔ Když se udělá správně, šetří wave picking čas, ale může být náročnější na počet skladníků

Jak tedy vybrat správnou pickovací strategii?

Z příkladů jednotlivých principů výše je zřejmé, že neexistuje univerzální strategie, která sedí všem. 

Pokud máte menší počet produktů i objednávek, můžete expedici dělat do jisté míry na koleni a ušetříte na vymýšlení složitějších procesů. 

Nicméně je třeba si uvědomit, že dříve či později nějaký systém "budete muset zavést".

A to nemusí být na škodu. Naopak. Často prvotní investice do zavedení systému a odstranění nešvarů je levnější, než neefektivní/pomalá/chybující/zmatená expedice.

Chcete vyřešit skladování jednou provždy? Rádi pomůžeme.

Kam dál?
Tipy a inspirace, které vám rozšíří obzory
Pickování zboží: Klíč k rychlé a bezchybné expedici
6 min.

Správně nastavený proces pickování zboží je jako dobře seřízený stroj – když běží hladce, všechno jde jako po másle. Když se ale zasekne, začínají se nabalovat problémy. 

Ať už jde o ztracený čas při hledání produktů, zvýšené náklady na práci, chyby či zpožděné objednávky. A nakonci je výsledek pokaždé stejný: naštvaný zákazník. 

Proto se od určité velikosti skladu vyplatí věnovat pickovací strategii pozornost a nevyskladňovat zboží úplně náhodně.

Jak na analytiku a měření e-shopu
E-shop bez měření je jak šachovnice bez královny
5 min.

„Tady se kopík zase utrhl, jaká šachovnice?" Zkuste ale vyhrát šachovou partii s průměrným šachistou, když byste neměli královnu. Dřív nebo později prohrajete. A takovou roli má analytika e-shopu. Můžete dlouho hrát, můžete i někoho porazit, ale bez kvalitních dat dlouhou partii nevyhrajete. A jelikož je dáma vznešená figura, musíte při všem tom měření samozřejmě dodržovat platnou legislativu, GDPR a český zákon o elektronické komunikaci. Co v e-shopové analytice měřit a jak na to?
 

Beneš & Michl: E-shop bez brandu je jako sex bez orgasmu
Beneš & Michl: E-shop bez brandu je jako sex bez orgasmu
15 min.

Je 14:15 a na Google Meet vytáčím Jakuba Michla a Jana Beneše, majitele stejnojmenné růžové agentury Beneš & Michl. Sotva se pozdravíme, kluci mě informují, že za mě vymysleli titulek. Trochu se zdráhám, ale pak mě ujišťují, že lepší přirovnání prostě nevymyslí. Stejně jako milenec, i e-shop může mít slušný výkon, ale měl by se snažit dodat i tu třešničku na dortu, to opravdové uspokojení. Ono se mu to totiž mnohokrát vrátí. A jak se tedy stát tím nejlepším a opěvovaným milencem pro vaše zákazníky?

Rádi pomůžeme s e‑commerce i Vám, ozvěte se.
Domluvit schůzku