E-shop bez měření je jak šachovnice bez královny

5 min.
Jak na analytiku a měření e-shopu
  • O nás
  • Blog
  • E-shop bez měření je jak šachovnice bez královny

„Tady se kopík zase utrhl, jaká šachovnice?" Zkuste ale vyhrát šachovou partii s průměrným šachistou, když byste neměli královnu. Dřív nebo později prohrajete. A takovou roli má analytika e-shopu. Můžete dlouho hrát, můžete i někoho porazit, ale bez kvalitních dat dlouhou partii nevyhrajete. A jelikož je dáma vznešená figura, musíte při všem tom měření samozřejmě dodržovat platnou legislativu, GDPR a český zákon o elektronické komunikaci. Co v e-shopové analytice měřit a jak na to?
 

Co se na e-shopu děje zjistíte relativně snadně

A to díky rozšířenému měření elektronického obchodu (enhanced e-commerce) v rámci Google Analytics. Všichni marketéři jistě ví, že Enhanced e-commerce patří v e-commerci mezi úplný základ a každý e-shop by měl mít toto měření zavedené. A přes to nejede vlak.

V naší platformě v rámci Google Analytics měříme například:

  • Jaké produkty uživatelé navštěvují
  • Jaká je šance, že uživatel produkt koupí
  • Který produkt je mezi uživateli populární oproti jiným? 
  • Který produkt má naopak problémy a lidé jej nekupují, ačkoliv ho propagujeme? 
  • Jaké kategorie a značky nyní fungují a které naopak nikoli?
  • Které kategorie nebo značky mají nyní pozitivní trend a měli by se propagovat? 
  • Které naopak nefungují a měli by se třeba propadnout v menu?
  • Jaké produkty a obrázky lidi zaujmou v seznamu produktů, že na ně kliknou? 
  • Jaká pozice ve výpisu produktů je ta nejlepší a měli bychom tam umísťovat top sellery? 
  • Na které pozici bychom naopak mohli schovat umrlce? 
  • Jaké je optimální stránkování na e-shopu
  • Jaké propagace fungují a která místa jsou pro akční nabídky nejlepší?
  • Přidal uživatel produkt do košíku? 
  • Otevřel si stránku košíku? 
  • Ano? Kam až se dostal? 
  • Kde se zasekl? 
  • Jak si procházel náš nákupní formulář? 
  • Které způsoby dopravy nebo platby uživatelům vyhovují? 
  • Jaké kombinace dopravy a platby měly vysokou odchodovost? 
  • Které kombinace se uživatelům líbily a měly by být takto defaultně?

Poznat uživatele je těžší, ale stále možné

Část měření webu, kde se snažíme poznat jednotlivé uživatele a nějakým způsobem je dlouhodobě sledovat, je velmi složitá. Hlavně z důvodu nepřesného měření. Ať se budeme snažit sebevíce, do půl roku uživatele „ztratíme“. Ve smyslu, že se smaže jeho stopa z prohlížeče a on může nakupovat dále, ale my už nebudeme v analytice vědět, že to byl ten stejný člověk. I tak ale o uživatelích zjistíte spoustu užitečných informací.

V základním nastavení v řešení měříme například: 

  • Nakupuje uživatel opakovaně? 
  • Odkud jsou ti, kteří opakovaně nakupují?
  • Kolik nás stojí jeden zákazník? 
  • Jak dlouho potřebuje zákazník na uhrazení nákupu? 
  • Kolikrát se musí na e-shop vrátit a odkud?

Lze sledovat uživatele lépe i jinak?

Samozřejmě existují i nástroje, které vám umožní měřit uživatelských zážitek dlouhodobě. Naše řešení v kombinaci s Google Analytics má pro vás připravený kvalitní základ. Samozřejmě lze měřit i  přihlášení uživatele, uložit jeho uživatelské ID a případně i další signály.

My to ale neděláme - z důvodu ochrany soukromí. Data tedy máme "pouze" orientační, ale i tak dostatečně zajímavá pro rozhodování v krátkém a střednědobém horizontu středně velkého e-shopu.

Sběr dat versus jejich interpretace

Proč uživatel nenakoupil? Nejtěžší disciplínou analytika není data sesbírat, ale interpretovat. Když máme data a víme, že míra konverze je např. 0.7 %. To je bez diskuse pod úrovní funkčního e-shopu. Nyní musíme zjistit, proč tomu tak je. 

Někdy napoví data, která jsme získali z e-shopu, někdy pomůže analýza trhu, kdy chování uživatelů ovlivňují externí faktory. Ale pokud to není ten případ, potřebujeme ještě podrobněji sledovat chování uživatelů.

My v platformě řešíme například: 

  • Jak se uživatelé chovají na produktu? 
  • Zda si zobrazují galerie, návody, zda scrollují a kam
  • Jak dlouho se zdrží na produktu, který chtějí a který naopak ne
  • Jaké formuláře uživatel odeslal nebo vyplňoval
  • Jaká tlačítka a jaké texty se uživatelům líbily

A pokud nepomohou údaje z Google Analytics, nasadíme nástroj pro nahrávání obrazovek uživatelů, jako je např. Hotjar, MS Clarity, Smartlook a další. 

Není to jen o hlavních stránkách produktu či kategorií

Ačkoliv se to nezdá, tak je až překvapivě vysoké číslo lidí, kteří např. odchází z podmínek dopravy a platby, ze sekce o nás, reference, historie – prostě ze stránek, které mají uživatele přesvědčit, že jste kredibilní firma, ale naopak uživatele odradí.

Jak analytiku e-shopu řešíme technicky

Měření dat v Google Analytics je jedna věc, do analytiky e-shopu a technického řešení měření však spadají i další věci, na které nelze zapomenout.

Google Tag Manager

Vše zmíněné výše je u nás základěm každé implementace nového e-shopu. Tento luxus a jednoduchou implementaci analytiky nám umožňuje technické řešení, pomocí podrobné datové vrstvy společně s Google Tag Managerem.

Každý klient má připravenou šablonu, která obsahuje všechny platformy pro analytiku a marketing. A pouze pokud klient nebo my zadáme ID platformy (např. Heureka), spustí se její kód a následné měření. Jelikož je šablona připravena předem, dokážeme tak zařídit rychlé nasazení kódů a nových služeb bez nutnosti vývoje. Stačí zadat kód služby.

Počítejte s přechodem na Google Analytics 4

Je jen otázkou času než Google řekne, že GA4 budou jediná platorma pro webovou analytiku. A my jsme připraveni. Odesíláme data do obou systémů, staré GA3 i nové GA4. Přechod na novou službu je pak vesměs technikálie, nikoli náklad na vývoj.

Dostatek dat pro marketing

Každý marketingový nástroj dnes vyžaduje odeslání dat do svého systému – tzv. marketingové pixely. Již v základu umíme odeslat data do Facebooku, Google Ads, Heureky, Zboží, Glami, Skliku a dalších standardních marketingových a affiliate platforem.

Cookie lišta dle novely zákona 2022

V roce 2021 stačilo, abyste uživatele o používání cookies na webu informovali. Od 1.1. 2022 vám uživatel musí dát přímý souhas. "Nová" Cookie lišta je již součástí našeho řešení. A na základě volby uživatele se spustí jenom taková analytika a marketingové pixely, ke kterým dal uživatel souhlas.

Nefungujeme na principu všechno nebo nic. Pracujeme s tzv. consent modem, tedy že se odešle do platformy pouze určitý vzorek dat zbavený osobních údajů, v případě, že uživatel nesouhlasí. K dispozici je i několik možností vzhledu, velikosti i chování cookies lišty. Souhlasy evidujeme přímo do Google Analytics.
 

Součástí analytiky je i reporting

Technické řešení a možnosti analytiky jsou jedna věc, srozumitelnost a použitelnost klientem ale druhá. Proto máme nad analytikou vytvořené jasné přehledy či dashboardy v Google Data Studio (GDS), kterým rozumí i klient a pravidelně se v rámci nich reportuje. Ty jsou navíc dostupné v realném čase 24/7 klientovi či týmu k náhledu, jelikož se do GDS posílají data z Analytics a jiných zdrojů každý den.

Kam dál?
Tipy a inspirace, které vám rozšíří obzory
Pickování zboží: Klíč k rychlé a bezchybné expedici
6 min.

Správně nastavený proces pickování zboží je jako dobře seřízený stroj – když běží hladce, všechno jde jako po másle. Když se ale zasekne, začínají se nabalovat problémy. 

Ať už jde o ztracený čas při hledání produktů, zvýšené náklady na práci, chyby či zpožděné objednávky. A nakonci je výsledek pokaždé stejný: naštvaný zákazník. 

Proto se od určité velikosti skladu vyplatí věnovat pickovací strategii pozornost a nevyskladňovat zboží úplně náhodně.

Jak na analytiku a měření e-shopu
E-shop bez měření je jak šachovnice bez královny
5 min.

„Tady se kopík zase utrhl, jaká šachovnice?" Zkuste ale vyhrát šachovou partii s průměrným šachistou, když byste neměli královnu. Dřív nebo později prohrajete. A takovou roli má analytika e-shopu. Můžete dlouho hrát, můžete i někoho porazit, ale bez kvalitních dat dlouhou partii nevyhrajete. A jelikož je dáma vznešená figura, musíte při všem tom měření samozřejmě dodržovat platnou legislativu, GDPR a český zákon o elektronické komunikaci. Co v e-shopové analytice měřit a jak na to?
 

Beneš & Michl: E-shop bez brandu je jako sex bez orgasmu
Beneš & Michl: E-shop bez brandu je jako sex bez orgasmu
15 min.

Je 14:15 a na Google Meet vytáčím Jakuba Michla a Jana Beneše, majitele stejnojmenné růžové agentury Beneš & Michl. Sotva se pozdravíme, kluci mě informují, že za mě vymysleli titulek. Trochu se zdráhám, ale pak mě ujišťují, že lepší přirovnání prostě nevymyslí. Stejně jako milenec, i e-shop může mít slušný výkon, ale měl by se snažit dodat i tu třešničku na dortu, to opravdové uspokojení. Ono se mu to totiž mnohokrát vrátí. A jak se tedy stát tím nejlepším a opěvovaným milencem pro vaše zákazníky?

Rádi pomůžeme s e‑commerce i Vám, ozvěte se.
Domluvit schůzku